De Mercedes-Benz GLB Concept


Met de Concept GLB laat Mercedes-Benz zien welke SUV-concepten naast de sportieve allrounder GLA nog meer kunnen worden gerealiseerd op het platform voor compacte modellen. Waar de GLA progressief rijplezier belooft met zijn coupé-achtige lijnen, legt de Concept GLB de nadruk op ruimte en robuustheid. Het conceptvoertuig (lengte/breedte/hoogte: 4.634/1.890/1.900[1] mm) biedt mede door de lange wielbasis (2.829 mm) ruimte aan zeven personen. 


Tot het harmonieuze kleurenconcept behoort de lak designo kasjmierwit magno, aangevuld met hoogglanzend zwarte sierelementen (bijvoorbeeld de wielkastranden en de geïntegreerde dakbox) als opvallend contrast en subtiele oranje accenten in onder andere de grille en als opschrift op de buitenspiegels. De chromen bodembeschermingsplaat voor met geïntegreerde luchtinlaten benadrukken de offroad-capaciteiten. De bodembeschermingsplaat achter zet dit design voort, wat voor een harmonieus totaalplaatje zorgt.


Houd mij op de hoogte 


Extra showcar-elementen: toegerust voor avontuurlijke ritten

Dankzij een aantal kenmerkende extra elementen beschikt het conceptvoertuig over een bijzonder robuust karakter. Aan de voor- en achterzijde is het dakframe voorzien van twee units met led-lampen die dienstdoen als omgevingsverlichting en oriëntatiehulp bij het rijden in het terrein.

De zwarte dakreling eindigt in een kromming aan de voor- en achterzijde. Op het achterste gedeelte is een dakbox vast gemonteerd. De offroad-banden met grof profiel liggen om robuuste 17 inch velgen in bicolor design.


Hoogwaardige afwerking en bijzonder ruim: het interieur

Voor het eerst beschikt een compact model van Mercedes-Benz over een derde zitrij met twee extra stoelen die in de bagageruimtebodem kunnen worden verzonken om de bagageruimte te vergroten. Deze stoelen zijn veel meer dan noodstoelen, ze bieden twee middelgrote personen een comfortabele zitplaats.


De rugleuning van de middelste zitrij is neer te klappen in de verhouding 40:20:40. Als hij wordt neergeklapt, ontstaat er een vlakke bagageruimtebodem. De zittingen zijn 40:60 gedeeld. De tweede zitrij is 140 mm in lengterichting verschuifbaar – 90 mm naar voren om de bagageruimte of de beenruimte voor de inzittenden helemaal achterin te vergroten en 50 mm naar achteren als er extra veel beenruimte nodig is voor een vijfzits opstelling. Ook de rugleuninghoek van de tweede zitrij kan achtvoudig worden versteld om aangepast te worden aan de ruimte- of comfortwensen. Om de toegang tot de derde zitrij te vergemakkelijken, hebben de stoelen op de tweede zitrij een EASY ENTRY-functie: als de ontgrendelingshendel bovenaan de zijkant van de rugleuning wordt bediend, klapt de rugleuning naar voren toe en kan de gehele stoel worden verschoven. In totaal kunnen er vier kinderzitjes worden geplaatst op de tweede en derde zitrij.


De stoelen, het dashboard en de portierpanelen zijn deels met nappaleder, deels met nubuckleder bekleed, waarbij ‘kastanjebruin’ de belangrijkste kleur is. In lijn met de accenten van het exterieur zijn op enkele plaatsen oranje sierstrepen en siernaden aangebracht. 

De houten sierdelen op het dashboard en de middenconsole zijn uitgevoerd in openporig walnotenhout. 


Dashboard: MBUX en offroad-elementen

De basisarchitectuur van het dashboard komt overeen met die van de B-Klasse, met een widescreen cockpit die op de bestuurder is gericht en displays die worden bediend via Mercedes-Benz User Experience – MBUX. Nieuw zijn de offroad-achtige buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Deze geven de dashboarddrager een robuuste, krachtige uitstraling met een zekere funfactor. Onder de drie ronde luchtuitstroomopeningen bevindt zich het bewust analoog aandoende bedieningspaneel van de airconditioning. De knoppen zien eruit alsof ze uit een aluminium cilinder zijn gefreesd.


Aandrijflijn: viercilinder turbo met 165 kW/224 pk

De Concept GLB wordt aangedreven door de M 260 viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan de 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling, met een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. Het motorblok van gegoten aluminium met cilindervoeringen van gegoten metaal beschikken over CONICSHAPE®-technologie, dat intern bekendstaat als ‘conisch honen’. Om de wrijving en het brandstofverbruik nog verder te verlagen, is de cilinderboring verbreed aan de onderkant van de cilindervoeringen. 


Een innovatieve olie met lage frictie alsmede geoptimaliseerde zuigerringen verminderen eveneens de frictieverliezen. In verband met het hogere specifieke vermogen zijn de zuigers voorzien van koelkanalen. Dit zorgt tevens voor een efficiëntere verbranding. De balansassen die voor een verfijnde motorloop zorgen, zijn geplaatst in de onderkant van het carter. Voor nog meer comfort is er een centrifugale penduledemper in de aandrijflijn geplaatst.


In de vierkleps aluminium cilinderkop is ook CAMTRONIC geïntegreerd, een variabele kleptiming die tweetraps verstelling van de kleplifthoogte aan de inlaatzijde van het kleppensysteem mogelijk maakt. In het deellastgebied maakt dat een beperktere kleplift mogelijk zodat er minder lucht richting de verbrandingskamer gaat, waar hoge gascyclusverliezen worden voorkomen. Bij een zwaardere motorbelasting schakelt het systeem over naar de hogere kleplifthoogte, zodat de motor zijn volledige vermogen kan leveren.


Vierwielaandrijving voor een maximale grip: 4MATIC met drie inschakelbare modi

De Concept GLB is voorzien van de permanente vierwielaandrijving 4MATIC, met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve 4x4-setup stelt de bestuurder in staat om met behulp van de DYNAMIC SELECT-schakelaar de afstelling van 4MATIC te beïnvloeden. Drie instelbare modi zijn beschikbaar voor de afstelling van de 4x4-koppeling, hoewel het systeem in elke modus flexibel reageert op de rijsituatie. Onder normale rijomstandigheden zorgt het rijprogramma ‘ECO/Comfort’ voor een 80:20 verdeling (vooras:achteras), in ‘Sport’ voor 70:30. In de offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieel tussen de assen met een basisverdeling van 50:50.


Tot de 4MATIC-componenten behoren een wegrijkoppeling aan de achteras, die geïntegreerd is in de geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling, en het sperdifferentieel aan de achteras met geïntegreerde meerplaten-koppeling. Deze wordt elektromechanisch geregeld. Via een kroonwiel en een ‘ball ramp’ oefent een elektromotor een axiale kracht uit op de koppeling om de platen te openen of te sluiten. Het sperdifferentieel aan de achteras compenseert de verschillende paden/rotatiesnelheden van de achterwielen. De voordelen van deze regeling: een bediening die niet toerentalafhankelijk is over het gehele inschakelingsbereik, bij stilstand reeds automatische bediening van de koppeling en een betere efficiëntie dankzij het ball ramp-concept.




Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart