De Mercedes-Benz GLB 


Krachtige proporties met een korte overhang voor en achter, een design met offroad-kenmerken en optioneel vierwielaandrijving 4MATIC en een speciaal offroad-licht dat bij lage snelheden helpt bij het herkennen van obstakels vlak voor de auto – de nieuwe GLB is een veelzijdige SUV. En een ruime gezinsauto: optioneel wordt de GLB als eerste Mercedes-Benz in dit segment geleverd als zevenzitter. De twee stoelen op de derde zitrij bieden personen tot 1,68 m een comfortabele zitplek. Met krachtige en efficiënte viercilindermotoren, de nieuwste rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning, het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX en het omvangrijke ENERGIZING-comfortprogramma biedt het nieuwe model (lengte/breedte/hoogte: 4.634/1.834/1.658[1] mm) alle voordelen van de actuele compacte klasse van Mercedes-Benz.


Met een lengte van 2.829 mm is de wielbasis van de GLB 10 cm langer dan die van bijvoorbeeld de nieuwe B-Klasse. Samen met de op maximale functionaliteit gerichte cockpit zorgt dit voor een riant ruimteaanbod. De hoofdruimte bedraagt op de eerste zitrij 1.035 mm – de hoogste waarde in dit segment. Met een lengte van 967 mm kan de beschikbare beenruimte achterin de vijfzitter ook bijzonder comfortabel worden genoemd.

De bagageruimte heeft een inhoud van 560 tot 1.755 liter (cijfers voor de vijfzitter), wat vergelijkbaar is met de bagageruimte van een Estate. Optioneel kunnen de stoelen op de tweede zitrij in lengterichting worden verschoven. Standaard kan de rugleuninghoek van de stoelen op de tweede zitrij meertraps versteld worden. Op deze wijze kan de bagageruimte met maximaal 179 liter worden vergroot en variabel worden benut.


Houd mij op de hoogte 



Alle ruimte voor avontuur: maximaal zeven zitplaatsen

De GLB is het eerste compacte model van Mercedes-Benz dat optioneel wordt geleverd met een derde zitrij die bestaat uit twee afzonderlijke stoelen. Op deze stoelen kunnen personen tot 1,68 m comfortabel plaatsnemen. Tot de omvangrijke veiligheidsuitrusting behoren uitschuifbare hoofdsteunen, veiligheidsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers, windowbags op de derde zitrij alsmede ISOFIX- en TopTether-bevestigingspunten voor geschikte kinderzitjes. Hiermee kunnen maximaal vier kinderzitjes in het achtercompartiment worden bevestigd.


Tot de comfortdetails op de derde zitrij behoren twee bekerhouders tussen de stoelen en twee opbergvakken met een rubber inzetstuk aan de linker- en rechterzijde van de bagageruimte, beide met usb-aansluiting. De stoelen kunnen in de bagageruimtebodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten.


Offroad-uitstraling: het exterieurdesign

De krachtige proporties van de GLB onderstrepen zijn offroad-design: de oppervlakken van de carrosseriedelen worden benadrukt, met gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen. Het rechtopstaande front met de markante koplampen verwijst duidelijk naar de offroad-genen, net als de korte overhang voor en achter.


Het zijaanzicht wordt ter hoogte van de C-stijl bepaald door de atletische, sensueel gevormde schouderpartij, een effect dat wordt versterkt door de oplopende taillelijn. De over de dorpels doorlopende portieren verhogen enerzijds het instapcomfort, anderzijds zorgen ze dat de instap schoon blijft en verhogen ze de bescherming bij een aanrijding van opzij. Rondom lopende en beschermende claddings voegen zich naadloos in het geheel en versterken het offroad-karakter van de auto, net als de optische bodembeschermingsplaat voor en achter.


Aluminium details: het interieurdesign

Het dashboard is gemaakt uit één stuk, met optische uitsparingen ter hoogte van de bestuurder en de bijrijder. De bestuurder kijkt uit op een widescreen cockpit met bediening en weergave via MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nieuw zijn de offroad-achtige buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Deze geven de dashboarddrager een robuuste, krachtige uitstraling met een zekere funfactor. Onder de daarnaast geplaatste drie ronde luchtuitstroomopeningen bevindt zich de airconditioning, met knoppen die uit een aluminium cilinder lijken gefreesd.


Het robuuste karakter van het interieur wordt voortgezet in de middenconsole. Aluminium buiselementen met een geborstelde structuur in handgreeplook voegen soliditeit toe aan het design van de componenten en bedieningselementen. In de portieren wordt het SUV-karakter onderstreept door de horizontale handgreep (standaard vanaf de uitrustingslijn Progressive) in de vorm van een aluminium buis die een integraal onderdeel vormt van de portierpanelen.


Optimaal verlicht in het terrein: de offroad-lichtfunctie

Als optie zijn voor de GLB high-performance led-koplampen en MULTIBEAM LED-koplampen leverbaar. Laatstgenoemde optie maakt een bijzonder snelle en nauwkeurige, elektronisch geregelde aanpassing van de koplampen aan de verkeerssituatie mogelijk.

Als optie zijn ook led-mistlampen leverbaar. Deze verdelen het licht over een breder bereik dan de koplampen en verlichten de gedeelten naast de weg zodoende beter. De lage positie in de voorbumper zorgt ervoor dat het risico van verblinding wordt verminderd.


De 4MATIC-modellen beschikken over het offroad-techniekpakket. In combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen hebben deze modellen een speciale offroad-lichtfunctie. Deze maakt het eenvoudiger om in het donker obstakels te herkennen in het terrein. Bij het offroad-licht is de afslagverlichting van de MULTIBEAM LED-koplampen permanent ingeschakeld tot een snelheid van 50 km/h. Dit zorgt voor een brede en felle lichtbundel vlak voor de auto.


Krachtig en efficiënt: de motoren

De nieuwe GLB wordt leverbaar met viercilinder benzine- en dieselmotoren die compleet zijn vernieuwd voor de nieuwe generatie compacte modellen. In vergelijking met de vorige generatie kenmerken de motoren zich door een hoger specifiek vermogen, verbeterde efficiëntie en lagere emissie.


De instapmotor in de benzinereeks is de M 282 met een cilinderinhoud van 1,33 liter in de GLB 200 (brandstofverbruik gecombineerd 6,2-6,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 142-137 g/km)[2]. Deze motor is voorzien van cilinderuitschakeling voor een laag verbruik in het deellastbereik.

De 2,0 liter motor M 260 in de GLB 250 4MATIC (brandstofverbruikgecombineerd 7,4-7,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 169-165 g/km) heeft een motorblok van gegoten aluminium met cilindervoeringen van gegoten metaal. De cilinderboring is verbreed aan de onderkant van de cilindervoeringen volgens het CONICSHAPE®-principe, dat intern bekend staat als ‘conisch honen’. Dit vermindert de wrijving en het brandstofverbruik. In de vierkleps aluminium cilinderkop is ook CAMTRONIC geïntegreerd, een variabele kleptiming die tweetraps verstelling van de kleplifthoogte aan de inlaatzijde van het kleppensysteem mogelijk maakt.


Dankzij een nog intensievere uitlaatgasnabehandeling voldoet de 2,0 liter dieselmotor (OM 654q) in de GLB 200 d/GLB 220 d met 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling (brandstofverbruik gecombineerd 5,0-4,9 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 133-129 g/km)2 nu al aan de RDE (Real Driving Emissions) level 2-norm die pas van kracht wordt in 2020. Het model is gecertificeerd volgens de Euro 6d-norm.


Als er meer tractie nodig is: de vierwielaandrijving 4MATIC

De GLB is optioneel leverbaar met de permanente vierwielaandrijving 4MATIC met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve 4x4-setup stelt de bestuurder in staat om via de DYNAMIC SELECT-schakelaar de afstelling van de 4MATIC te beïnvloeden. Drie instelbare modi zijn beschikbaar voor de afstelling van de 4x4-koppeling, hoewel het systeem in elke modus flexibel reageert op de rijsituatie. Onder normale rijomstandigheden zorgt het rijprogramma ‘ECO/Comfort’ voor een 80:20-verdeling (vooras:achteras), in ‘Sport’ voor 70:30. In de offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieel tussen de assen met een basisverdeling van 50:50.





Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart