De nieuwe Mercedes-Benz GLS


De nieuwe Mercedes-Benz GLS is de grootste en meest luxueuze SUV van Mercedes-Benz, maar bovenal biedt hij meer: meer ruimte, meer comfort, meer luxe. De zelfverzekerde uitstraling vloeit voort uit de indrukwekkende afmetingen, die zelfs nog rianter zijn dan bij zijn voorganger (lengte +77 mm, breedte +22 mm). De drie volledig elektrisch verstelbare stoelen bieden alle passagiers een genereuze hoeveelheid ruimte en een uitstekend zitcomfort. De stoelen op de derde zitrij kunnen in de bodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten (maximaal 2.400 liter), terwijl de stoelen op de tweede zitrij volledig kunnen worden neergeklapt. Daarnaast is er voor het eerst een zespersoons variant met twee luxe, individuele stoelen op de tweede zitrij leverbaar. In de GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km)1 maakt een geëlektrificeerde V8-motor met EQ Boost zijn werelddebuut – een 48V-systeem met geïntegreerde startdynamo.


Vraag meer informatie aan




Comfortpakket achter plus

Het comfortpakket achter plus omvat een 7 inch Android tablet met een eigen dockingstation in de grotere, luxueuze middenarmsteun op de tweede zitrij. Met deze tablet is bediening van alle MBUX comfort- en entertainmentfuncties vanaf de zitrijen achterin mogelijk, zoals toegang tot radio, tv, media, telefoon en internetbrowser. Hiermee kan tevens het comfortpakket achter en de automatische airconditioning met vijf zones voor de achterzitplaatsen worden aangestuurd. De bestuurder kan uiteraard op elk gewenst moment de aansturing van alle opties en functies overnemen vanaf zijn stoel. Het is zelfs mogelijk om luxe stoelen met massagefunctie en airconditioning als extra optie voor het comfortpakket achter plus op de tweede zitrij te bestellen.


Het MBUX entertainmentsysteem achter is leverbaar voor alle stoelvarianten – voor nog meer entertainment en gebruiksgemak. Het omvat twee 11,6 inch touchscreens waarmee passagiers op de tweede zitrij toegang krijgen tot films en muziek, gebruik kunnen maken van de geïntegreerde internetbrowser of ritinformatie kunnen opvragen en invoeren. Elk scherm geeft de inhoud weer die door de betreffende gebruiker is geselecteerd. Naast de features die worden geboden door het MBUX infotainmentsysteem kunnen gebruikers ook hun eigen mediabestanden afspelen vanaf een mobiele telefoon, tablet of laptop. Als de GLS is voorzien van de optionele MBUX tablet achter, kan deze ook worden gebruikt voor de bediening van het MBUX entertainmentsysteem achter.


Neem de controle met MBUX

De GLS is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Tot de verbeteringen ten opzichte van de versie in de A-Klasse, waarin dit revolutionaire systeem debuteerde, behoren twee grote 12,3 inch displays. De informatie van het combi-instrument en het mediadisplay kan eenvoudig worden afgelezen op de grote displays met hoge resolutie. Door elementen op een aantrekkelijke manier weer te geven, wordt het bedieningsgemak van de intuïtieve bedieningsstructuur onderstreept.

 

De optionele MBUX-interieurassistent maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning. Een camera in de dakconsole registreert bewegingen van de handen en armen van de bestuurder en voorpassagier. Als een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert de weergave in het mediadisplay en worden bepaalde elementen prominenter weergegeven. Het systeem is in staat om te herkennen of de hand van de bestuurder of voorpassagier is en weet zodoende bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefunctie moet worden ingeschakeld.

Daarnaast zijn er functies die kunnen worden aangestuurd door middel van eenvoudige handgebaren: het leeslampje kan bijvoorbeeld worden in- en uitgeschakeld door de hand uit te strekken richting de achteruitkijkspiegel. De bestuurder en voorpassagier kunnen elk een persoonlijke, favoriete functie programmeren, bijvoorbeeld ‘navigeer naar huis’ of ‘bel kantoor’.


Ook leverbaar is een head‑up display van de nieuwste generatie waarvan de resolutie (720 x 240 pixels) en uitgebreide projectie nieuwe maatstaven creëren.


Vraag een proefrit aan


Uitvoeringen & motorvarianten

Aandrijflijn: alle benzinemotoren zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo en EQ Boost

Krachtige zes- en achtcilindermotoren zorgen voor maximaal aandrijfcomfort en de moeiteloze vermogensafgifte die past bij een dergelijk luxe model.


De GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km)2 wordt aan het gamma toegevoegd. In deze uitvoering maakt een nieuwe, geëlektrificeerde V8-motor met 48V-systeem en geïntegreerde startdynamo zijn werelddebuut. Deze motor levert een vermogen van 360 kW/489 pk en een koppel van 700 Nm, alsmede een extra koppel van 250 Nm en 16 kW/22 pk die kortstondig beschikbaar zijn via EQ Boost. De geïntegreerde startdynamo (ISG) is verantwoordelijk voor hybride functies zoals EQ Boost en energieterugwinning, terwijl er brandstofbesparingen worden gerealiseerd die normaliter zijn voorbehouden aan hybride hoogspanningstechnologie.

ISG zorgt ervoor dat er geen riemaandrijving nodig is voor nevenaggregaten die aan de voorzijde van de motor zijn geplaatst. Daardoor is de totale lengte van de motor gereduceerd. 


Het compacte design van de lijnmotor creëert, samen met de fysieke scheiding van inlaat/uitlaat, ruimte voor een uitlaatgasnabehandeling. Het 48V-boordsysteem voorziet niet alleen stroomverbruikers met een hoog verbruik van energie, zoals de waterpomp en de aircocompressor, maar tevens de geïntegreerde startdynamo (ISG), die ook energie aan de accu levert met behulp van zeer efficiënte energierecuperatie.


Diesel: GLS 400 d 4MATIC

De dieselversie van de GLS worden aangedreven door de OM 656, de zescilinder lijnmotor uit de huidige motorenfamilie. Deze is leverbaar als GLS 400 d 4MATIC met 243 kW/330 pk en 700 Nm (brandstofverbruik gecombineerd: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 208-201 g/km)2. De krachtige motor voldoet reeds aan de Euro 6d-standaard (RDE/Real Driving Emissions Step 2), die pas van kracht wordt op 1 januari 2020 voor nieuwe modellen en een jaar later voor alle modellen, zelfs onder uitdagende rijomstandigheden.

Dit wordt onder meer gerealiseerd met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met ASC-katalysator (Ammonia Slip Catalyst) in het uitlaatkanaal van de GLS. Dit zorgt ervoor dat de toevoeging van de AdBlue-reinigingsvloeistof nog beter wordt afgestemd op de individuele rijkarakteristiek aangezien een teveel aan ammoniak in de tweede SCR-katalysator verder wordt afgebroken. De AdBlue-tank heeft een inhoud van 31,6 liter. Net als voorheen verloopt het bijvullen eenvoudig via een separate vulopening die net als de vulopening voor de reguliere brandstoftank achter een klepje zit.


4MATIC: wendbaar op de weg, onovertroffen in het terrein

Alle varianten van de GLS zijn uitgerust met een 9G-TRONIC automatische transmissie. De brede spreiding van de versnellingen 1 tot 9 maakt een duidelijk voelbare verlaging van het toerental mogelijk en deze transmissie levert een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie en het rijcomfort. Een tussenbak met elektronisch geregelde lamellenkoppeling is standaard. Hiermee kunnen de aandrijfkrachten tussen de assen worden verdeeld (Torque on Demand), waarbij maximaal 100% van de krachten naar één as gaat. Ook nieuw: optioneel kan worden gekozen voor een tussenbak die is aangepast voor onovertroffen prestaties in het terrein. Aanvullend op de lamellenkoppeling met Torque on Demand-functie beschikt deze tussenbak ook over een lage gearing voor terreinrijden. Op de weg – vooral in bochten – beïnvloeden de twee volledig gekoppelde tussenbakken met Torque on Demand-functie actief de gierbewegingen van de auto om overstuur of juist onderstuur op te roepen. Dit zorgt voor nog meer rijveiligheid en dynamiek.


Carwash-functie

Een nieuwe, tot de standaarduitrusting behorende feature is de Carwash- functie – die met name voor grote auto’s als de GLS erg praktisch is. Als deze functie wordt ingeschakeld, neemt de vering de hoogste stand in, waardoor de spoorbreedte vermindert als gevolg van de asgeometrie. Dit maakt het eenvoudiger om een wasstraat in te rijden en het vereenvoudigt ook het verwijderen van vuil dat zich bij het laatste offroad-avontuur in de wielkasten heeft verzameld. De volgende zaken behoren eveneens tot de Carwash-functie:

  • De buitenspiegels worden ingeklapt.
  • De zijruiten en het schuifdak worden gesloten
  • De regensensor wordt uitgeschakeld zodat de ruitenwissers niet bewegen in de wasstraat.
  • De airconditioning schakelt over naar de luchtrecirculatiemodus en na 8 seconden wordt het beeld van de 360°-camera aan de voorzijde getoond om de bestuurder te assisteren als hij de wasstraat inrijdt.
  • Deze instellingen worden automatisch weer uitgeschakeld als de bestuurder de wasstraat uitrijdt en zodra de snelheid boven de 20 km/h komt.


Bijzonder intelligent onderstel: E-ACTIVE BODY CONTROL

Het optionele onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL staat garant voor een ongekend rijcomfort en een optimale wendbaarheid én nieuwe functies zoals een vrij rijden-modus. Het werkt in combinatie met de nieuw ontwikkelde luchtvering AIRMATIC. Dit is het enige systeem op de markt waarbij de vering en de demping per wiel kunnen worden gevarieerd. Dat betekent dat het niet alleen rolbewegingen tegengaat, maar ook knik- en duikbewegingen van de carrosserie. Samen met de ROAD SURFACE SCAN en de curve tilting functie CURVE zorgt E-ACTIVE BODY CONTROL voor een uitzonderlijk hoge mate van comfort.


Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart