HVO en Mercedes-Benz

Naast de zuinigste ook de schoonste oplossing bij GomesTrucks!
De ontwikkelingen in de brandstofmarkt zijn continue in beweging. HVO is een brandstof die voor de hele reeks huidige Mercedes-Benz Trucks motoren, 5,1l, 7,7l, 10,7l, 12,8l en 15,6l zijn vrijgegeven conform prEN 15940. Dit betekent dat deze motoren geschikt zijn voor het gebruik van Hydrated Vegtable Oil (HVO) t/m 100%!
Wij vertellen er graag meer over!
Wat is HVO? - HVO = Hydrotreated Vegetable Oil
- De basis voor HVO is biomassa. HVO is dus een biobrandstof
- Kenmerkend voor biobrandstoffen als HVO is dat ze hernieuwbaar (renewable) zijn. De bron van de brandstof is “onuitputtelijk”
- HVO kan zowel in pure vorm als gemixte vorm gebruikt worden
- HVO kent lagere emissiewaarden (o.a. Nox, PM) en een lagere CO2 uitstoot t.o.v. conventionele diesel
| Hoe wordt HVO geproduceerd?
- HVO kan worden geproduceerd van plantaardige oliën (bijvoorbeeld palmolie, soja olie, zonnebloemolie), tallolie (afkomstig van houtsnippers), afgewerkte vetten (frituurvet & bakolie) & dierlijke vetten
- Door de oliën onder hoge druk in contact te brengen met H2O (waterstof) ontstaat de vloeibare brandstof HVO
- Dit kunstmatige proces zorgt voor een constante kwaliteit. Anders dan bij biodiesel is het basisproduct dus niet bepalend voor de kwaliteit van de brandstof
- Scandinavië, Nederland & Singapore zijn momenteel belangrijke producerende landen van HVO
|
HVO is schoner en duurzamer dan conventionele diesel
- Schoner: bij gebruik van HVO is er minder uitstoot van emissies*
- Nox: -7 - -14%
- PM: -28 - -46%
- Duurzamer: De CO2 uitstoot in g/km ligt tot 80% lager bij het gebruik van HVO
- HVO dat aan de EU Directive on Renewable Energy (2009/28/EC) voldoet is het meest duurzaam. Deze norm beschrijft dat de grondstoffen die gebruikt worden niet ten koste zijn gegaan van bijvoorbeeld de voedselproductie
Stel een vraag
Milieu effecten van HVO: CO2 reductie*

- Tank-to-wheel: de CO2-uitstoot die ontslaat tijdens het rijden. Doordat HVO afvalproducten als basis gebruikt die reeds “afgeschreven” zijn, vindt er rekenkundig geen CO2 uitstoot plaats!
- Well-to-wheel: de CO2-uitstoot gerekend vanaf de bron; zowel productie & transport van HVO als de daadwerkelijke uitstoot van het rijden tellen mee
* Bron: Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) as a Renewable Diesel Fuel: Trade-off between NOx, Particulate Emission, and Fuel Consumption of a Heavy Duty Engine by Hannu Aatola, Martti Larmi, Teemu Sarjovaara, Helsinki University. 2008.