• Personenwagens
  • Bedrijfswagens
  • Trucks
  •  

Toezichthouder Bedrijven Frank Möllers van de RDW en Henk van Smoorenburg, APK-keurmeester én leermeester bij personen- en
bedrijfswagendealer Gomes op Schiphol over de RME en het gebruik ervan.

Focus op het RME

Van naslagwerk tot probleemoplosser

Het register meetmiddelen (RME) is meer dan een lijst van apparaten en de datum waarop de goedkeuring daarvan verloopt. Dat blijkt uit een gesprek met toezichthouder Bedrijven Frank Möllers van de RDW en Henk van Smoorenburg, APK-keurmeester én leermeester bij personen- en bedrijfswagendealer Gomes bij Schiphol: “Het is een kleine moeite om af en toe in het RME te kijken, ik heb het idee dat dat te weinig gebeurt. Het is sinds kort 24/7 open.” 

Hoe vaak doe je dat dan eigenlijk, kijken in het RME?

Frank: “In mijn functie als toezichthouder is het RME onmisbaar, ik raadpleeg het ontelbaar vaak. Waar ik vroeger pas problemen zag wanneer ik op bedrijfsbezoek ging, weet ik dankzij RME nu al heel veel voor ik een bedrijf überhaupt ben binnengestapt.” Henk: “Voor mij geldt hetzelfde: ik raadpleeg het RME regelmatig. Het is voor mij een naslagwerk om te zien of alles klopt met onze apparatuur. Dat is cruciaal voor een goede keuring, en dus toch voor de veiligheid en milieu. Daar is elke keurmeester mee begaan, maar toch heb ik het idee dat keurmeesters niet vaak in het RME kijken. En het is zo’n kleine moeite!”

Dus daar valt nog wat te winnen?

Henk: "Een keurmeester zou zich moeten afvragen of de apparatuur gebruikt mag worden, maar doet hij dat ook? Een keurmeester werkt onder druk, voor hem heeft het voertuig dat gekeurd moet worden prioriteit. En dat moet ook zo zijn, maar ik zei het al: af en toe een blik in het RME kan geen kwaad en kost niet veel moeite.” Frank: “Een keurmeester zou zich eigenlijk moeten afvragen of de spullen waarmee hij werkt wel in orde zijn. Maar ik denk ook wel dat een keurmeester vooral bezig is met de daadwerkelijke keuring van het voertuig zelf. Als het apparaat dat ze nodig hebben werkt, weten ze waarschijnlijk genoeg en vertrouwen ze op de wetenschap dat hun chef ervoor zorgt dat een apparaat goedgekeurd is. Ik denk dat de winst niet zozeer bij de keurmeesters ligt, maar in het RME zelf.”

Hoe bedoel je dat?

Frank: “Het RME zou ook een middel kunnen zijn om de keurmeester, die zich focust op zijn werk, juist in bescherming te nemen. Waarom richten we het RME niet
zo in dat een apparaat waarvan de goedkeuring is verlopen wordt geblokkeerd en er niet meer kan worden afgemeld? Dan kun je nog meer fouten voorkomen.” Henk:
“Dat is een heel goed punt. Als er bij een steekproef een fout aan het licht komt, is het de keurmeester die het deksel op zijn neus krijgt. Frank is daar niet blind voor,
en daarom is het zo prettig samenwerken. De RDW is er om de veiligheid en milieu te borgen, Frank laat zien dat hij die taak serieus neemt en er niet alleen is om te
handhaven.” 

Een goede samenwerking is toch ook de basis van succes? 

Henk: “Dat is zeker zo en op die manier is het RME ook steeds beter geworden. Ons bedrijf heeft meerdere vestigingen, en alleen al in Zaandam, waar ik werk, hebben
we ruim 30 geregistreerde meetmiddelen: pedaalkrachtmeters, rembanken, manometers, deeltjestellers, viergasmeters, 0-emissiekasten, roetmeters, noem
maar op. Wat ik handig vind, is dat die meetmiddelen tegenwoordig makkelijk uitwisselbaar zijn tussen verschillende vestigingen. Dat heeft ons al heel wat
hoofdbrekens bespaard.” Frank: “Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er leeft bij erkenninghouders, daar heb ik altijd een luisterend oor voor. Zo heb ik
gemerkt dat sommige erkenninghouders een beetje huiverig zijn om zelf wijzigingen door te voeren in het RME. Soms blijven oude, ongebruikte apparaten dan in het
RME staan, wat geheel onterecht voor problemen kan zorgen. Dan gaan we samen zitten om te zorgen dat dat wordt opgelost. Kleine moeite.” 

Hoe zien jullie de toekomst van het RME?

Frank: “Ik hoop vooral op die eerder genoemde blokkade voor apparaten waarvan de goedkeuring is verlopen en die men daadwerkelijk nodig heeft voor de keuring. Maar ik roep ook elke erkenninghouder op om zijn of haar ideeën te delen met hun vertegenwoordiger in het SO-APK.” Henk: “Verbeterpunten zijn er altijd. Zo vind ik het verwarrend dat hefbruggen niet meer in het RME staan. Een brug is een hef- en geen meetmiddel, dat weet ik. Maar ik krijg nu een melding in Outlook van alle apparaten die gekeurd moeten worden, behalve van de hefbruggen. Dat zou toch handiger kunnen. Daarover gesproken, waarom is de apparatuur waarmee we tachografen kalibreren niet in het RME
opgenomen? Dat is een meetmiddel bij uitstek, en heel belangrijk voor de veiligheid bovendien. In de toekomst kunnen er echt nog dingen beter, maar net als Frank denk
ik dat er vooral méér meetmiddelen komen met de huidige veranderende mobiliteit. Hoe snel die verandering gaat, zien we elke dag in de werkplaats.”

 

Waar bent u naar op zoek?