• Personenwagens
  • Bedrijfswagens
  • Trucks

Monteursavond bij Gomes Zaandam

  •  

Monteursavond bij Gomes Zaandam

 


Op de gehouden monteursavond in Zaandam waren ruim honderdvijftig collega’s aanwezig. Zij lieten zich de barbecue en de drankjes goed smaken. Daarna was het woord aan onze directeur Trucks, Flip Janssen. Hij sprak zijn blijdschap uit over het feit dat iedereen elkaar na een periode van covid gewoon weer
kan spreken en dat de flagshipstore in Zaandam klaar is volgens het concept van MAR20X: “Klanten zijn welkom in onze spiksplinternieuwe servicelobby. Mobiliteit verandert en elektrificering neemt toe. De kosten van verbruik en onderhoud van e-mobiliteit zullen steeds lager worden. Allemaal zaken waar Gomes maximaal op inspeelt.

Nieuwe bedrijfskleding

Voordat Flip Janssen gastspreker Johnny Nijenhuis het woord gaf, vond er een symbolische doop van de nieuwe identiteit van Gomes Zaandam plaats. Collega
Tom mocht de nieuwe representatieve bedrijfskleding voor de aftersales- en servicemedewerkers onthullen. Zo kan iedereen voortaan tot in de puntjes
verzorgd vanuit huis naar het werk gaan. Hierna was het woord aan ‘E-drive nerd’ Nijenhuis. De eerste stelling tijdens zijn E-Mobility Power Hour was dat er
na 2035 in Nederland geen nieuwe dieseltrucks meer verkocht worden. Hij volgt hiermee de visie van Martin Daum, de hoogste truckbaas bij Daimler Trucks en
Bussen. Met een flinke dosis voorbeelden en feiten op het vlak van voertuigen, infrastructuur en kostenvoordeel schetste hij de transitie naar zero-emission.

Tom, monteur in Zaandam, werd geraakt door de passie waarmee Johnny Nijenhuis presenteerde: “Ik ben nog wat sceptisch over elektrificering, maar door dit soort verhalen ga je er gemakkelijker in mee. Ook een ZE-truck heeft slijtageonderdelen en vraagt om onderhoud. Belangrijk is dat je je goed bewust bent van het feit dat je werkt met hoogspanning. Vanwege de risico’s moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.” 

Nederland koploper

Johnny Nijenhuis ging als een bliksemschicht door de ontwikkelingen op het gebied CO2-neutraal vrachtvervoer. Zo voorspelde hij dat een batterij van een auto of
vrachtwagen in 2030 rond de 9000 euro kost en dat deze dan zo’n 3500 kilo weegt. In 2030 zal het aandeel van verkochte E-trucks door Daimler 60% belopen.
Nederland loopt dan voorop in Europa. Het slim en duurzaam opladen zal in 2030 voor 10% onderweg thuis en voor 90% thuis plaatsvinden. Daimler, Traton
en Volvo hebben een overeenkomst gesloten om samen een publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens en bussen in Europa aan te
leggen. In 2030 zullen dat zo’n 1700 laadpunten in de transitie naar emissievrijtransport zijn. In Nederland zijn partijen als logistiekladen.nl en leap24.eu nu al
bijzonder actief. Het Megawatt Charging Systeem voor vrachtwagens staat ook al in de startblokken. Via een watergekoelde stekker kan er straks worden opgeladen met een vermogen tot 1,5 MW. De nieuwe Mercedes eActros LongHaul zou dan na 45 minuten laden de hele dag kunnen rijden. En wat te denken van de toepassing van waterstof? Dat zal volgens Nijenhuis in 2030 goedkoper zijn dan diesel.

Kevin, leidinggevende van de plaatwerkerij in Aalsmeer, vond de monteursavond positief én informatief: “Het eten was helemaal top, een lekker begin van de avond. Ja, natuurlijk geloof ik in duurzaamheid en verbetering van het milieu door elektrificering. Wonderbaarlijk hoe snel accu’s straks geladen kunnen worden. Ik werk hier nu achttien jaar, maar de ontwikkelingen zijn nog nooit zo hard gegaan. 


 

Waar bent u naar op zoek?